ပိဋကတ္က်မ္းစာလာသည့္အတိုင္း၊ ဗုဒၶသာသနာတြင္ ရတနာ သံုးပါသည္ မူလအေျချဖစ္၍၊ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာႏွင့္ကင္း၍ သာသနာေတာ္ မတည္ႏိုင္ရာ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၄င္းရတနာ သံုးပါးကိုပင္၊ သရဏဂံုသံုးပါဟူ၍ ေခၚျပန္ေလ၏။ သရဏဂုဏ္သံုးပါးဟူသည္ကား။ ကိုးကြယ္ထိုက္ေသာ ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ကိုဆိုလိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ]]ႏွစ္ဆယ့္ ေလးပြင့္၊ ပန္းသံုးဆင့္၊ ကိုယ္ႏွင့္မကြာဆင္ရမည္}}ဟု ပညာရွိတို႔စပ္ဆိုသည့္အတိုင္း၊ ဆင္ရန္ပန္းျဖစ္ေသာ၊ ဗုဒၶံသရဏံ ဂစၦာမိ၊ ဓမၼံသရဏံ ဂစၦာမိ၊ သံဃံသရဏံ ဂစၦာမိ ဟူေသာ စာလံုးႏွစ္ဆယ့္ေလးလံုးကိုပင္ ဆိုေခ်သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤအခဏ္းတြင္ သံဃံသရဏံ ဂစၦာမိ တည္းဟူေသာ သံဃာေတာ္ အေၾကာင္းကို ေဖၚျပပါအံ့။
သံဃာဆိုသည္ကား။ မဂဓ အဘိဓါန္က်မ္း၌၊ သံေဃာ၊ အေပါင္းဟု လာသည္။ ဇာတ္တူဟူေသာ သူတို႔၏ အစုအေပါင္းကို သံဃာဟုေခၚသည္။ အဘယ္သို႔နည္း ဇာတ္ဆိုေသာ္ အသြင္အျပင္၊ အေနအထိုင္၊ အစားအေသာက္တူ၏။ တရုတ္ဇာတ္၊ ကုလားဇာတ္မွစ၍ အစုအေပါင္းကို ဇာတ္ေခၚသကဲ့သို႔၊ သံဃာဟူေသာအေပါင္းလည္း အသြင္တူေသာ လူစုျဖစ္သည္ဟုမွတ္ရ၏။ တနည္း၊ ဝိျဂိဳလ္ဝစနတ္လာျပန္သည္မွာ။ သမဂၢံသေမတီတိသံေဃာ။ ။သမဂၢံ၊ အညီအညြတ္။ သေမတီ၊ စည္းေဝးတတ္ေသာေၾကာင့္။ သံေဃာ၊ သံဃာမည္၏ဟု လာသည္ႏွင့္အညီ၊ စိတ္သေဘာ တညီတညြတ္တည္းရွိ၍၊ စည္းေဝးတိုင္ပင္ျခင္းတတ္ေသာ လူစုတို႔ကို သံဃာဟူ၍ေခၚ၏။ ထိုသို႔ႏွင့္အညီ ေစာဒကတက္ျငားအံ့၊ ထိုသို႔စည္းေဝးေသာသူတိုင္းကို ေခၚရမည္မဟုတ္၊ သံဃာဂုဏ္ႏွင့္ ညီမွသာ သံဃာေခၚရေပမည္။ သို႔ပါေသာေၾကာင့္ ထိုသံဃာ့ဂုဏ္ကို သိႏိုင္ၾကေစရန္ သံဃာဂုဏ္ေတာ္ ကိုးပါးကို ေအာက္တြင္ ေဖၚျပလိုက္ပါသည္။
သုပၸဋိပေႏၷာ သာဝကသံေဃာ၊ ဥဇုပဋိပေႏၷာ ဘဂဝေတာ သာဝကသံေဃာ။ ဥာယပဋိပေႏၷာ ဘဂဝေတာ သာဝကသံေဃာ။ သာမိစိပဋိပေႏၷာ ဘဂဝေတာ သာဝကသံေဃာ။ ယာဒိဒံ စတၱာရိ ပုရိသာ ယုဂါနိ အဌပုရိသ ပုဂၢလာ၊ ဧသာ ဘဂဝေတာ သာဝကသံေဃာ။ အာဟုေဏေယ်ာ ပါဟုေဏေယ်ာ၊ ဒကၡိေဏေယ်ာ၊ အဥၥလီ ကရဏီေယ်ာ။ အႏုတၱရံ ပညေခတၱံ ေလာကသာတိ။ ။ဟုလာသည္ႏွင့္အညီ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးႏွင့္အညီ သံဃာ၊ ၄င္းတြင္ အဌပုရိသပုဂၢလာတည္းဟူေသာ၊ မဂ္၌တည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္ ဖိုလ္၌တည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္ ေပါင္းရွစ္ေယာက္တို႔သာ ပရမတၴအရိယာ သံဃာေတာ္မွတ္ရမည္။ ဤမွျြကင္းသမွ်မွာ သမုဒိသံဃာဟု မွတ္ေလ။ ထို သမုဒိသံဃာ ဆိုသည္မွာကား အမည္သာခံ တကယ္မမွန္ေသာ သံဃာကိုေခၚဆိုျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။ ေအာက္တြင္ ဆက္လက္၍ရွင္းျပသြားပါမည္။
0 comments:
Post a Comment