Saturday, January 30, 2010

တရားေတာ္အေၾကာင္း။

တရားေတာ္အေၾကာင္း။


       ပိဋကတ္က်မ္း၌၊ ဗုဒၶအရင္ နိယာမတရားရွိႏွင့္ေၾကာင္း။ ထိုနိယာမတရားကို၊ ဗုဒၶျမတ္စြာက၊ သဗၺညဳတ ညာဏ္အားျဖင့္ ထုတ္ေဖၚေဟာၾကားေတာ္မူေၾကာင္း။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ေဟာၾကားေတာ္မမူမီ၊ တစံုတေယာက္ေသာ သူမွ်၊ ထိုနိယာမတရားကို၊ ထင္ရွား မသိႏိုင္ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ပဥၥနိယာေမာ ဗုဒၶဂၤေလာ၊ ဗုေဒၶါတိဝါစနေတာဟု၊ အဌကထာ ဆရာျမတ္တို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူေလသည္။ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ေရးသား၍၊ ဥေရာပတိုက္သို႔ ပို႔ေသာ "ဥေရာပ ဗုဒၶဘာသာ အလင္းျပက်မ္း" ဟုေခၚေဝၚေသာ၊ ႏိုင္ငံျခားသို႔ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းလင္းထိန္လင္းပါေစဟု ေရးလြတ္လိုက္ေသာ ထိုက်မ္း၏ အစ ပဌမပိုင္း၌ပင္ ထိုနိယာမ တရားကို အစျပဳ၍၊ အေျခခံတည္ၿပီးလွ်င္ ေရးသားထားေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တရားေတာ္ အေၾကာင္းျပရာ ဤအခဏ္းတြင္လည္း နိယာမ တရားကပင္ စ၍ျပဆိုေပအံ့။


နိယာမတရား ငါးပါး အေၾကာင္း။

 

၁။ ဥတုနိယာမ။

       ဥေဒတိပသဝတီတိဥတု။ ။ဥေဒတိပသဝတီတိ၊ ပြားစီးတတ္၏။ ဣတိတသၼာ၊ ထိုသို႔ေသာအက်ိဳးစီးပြားေၾကာင့္။ ဥတု၊ ဥတုမည္၏။ ထိုဥတုသည္၊ ဗီဇံ၊ မ်ိဳးတို႔ကို၊ သို႔မဟုတ္ ျဖစ္ၿပီးေသာ ရုပ္တုတို႔ကို ပြားစီးေစ၍ မျဖစ္ေသးေသာ ရုပ္တို႔ကိုျဖစ္ေစ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဥတုမည္၏။ ထိုသို႔ပြားစီးေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဥတုကား၊ ႏွစ္ပါးရွိ၏။

              က။  သီတာဥတု... အေအး။

              ခ။ ဥဏွဥတု...အပူ၊ အပူ၊ အေအး ႏွစ္ပါးတို႔ေၾကာင့္ ပြားစီးျခင္းျဖစ္ရေလသည္။ တနည္း ဥတုသံုးပါး။

              ဂ။ (၁) ဂိမၼႏၱ... ေႏြဥတု။ ( ၂) ဝႆႏၱ.... မိုးဥတု။ ( ၃) ေဟမႏၱ..... ေဆာင္းဥတု။ ဥတုသံုးပါးကိုလည္းျပ၏။

ဤဥတုတို႔သည္၊ အစဥ္မျပတ္ရွိေလ၏။ ၄င္းဥတုနိယာမ အထူးကား၊ ေတေဇာ တည္းဟူေသာ မီးဓါတ္ရွိ၏၊ ပဌမ ေရွးဦးျဖစ္ေသာ အခိုက္အတန္႔ျဖစ္သည္ဟုလည္းျပ၏။

 

၂။ ဗီဇနိယာမ။

       ဝိဝိေဒနဇာယႏၱိရုကၡာဒေယာ ဧေတနာတိဗီဇံ။ ဧေတန၊ ထိုမ်ိဳးေစ့ျဖင့္။ ရုေကၡဒေယာ၊ သစ္ပင္ႏြယ္ပင္စသည္တို႔သည္။ ဝိဝိေဒန၊ အထူးထူး အျပားျပား အားျဖင့္။ ဇာယႏၱိ၊ ျဖစ္ပြားေပါက္ေရာက္တတ္ကုန္၏။ ဣတိတသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။ ဗီဇံ၊ ဗီဇမည္၏။

       လူတို႔အေခၚအားျဖင့္ ဗီဇ ၅ မ်ိဳးကို ပိဋကတ္၌ျပသည္မွာ။

                  ၁။ မူလဗီဇ - အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။

              ၂။ ခႏၶဗီဇ - ပင္မည္မ်ိဳးေစ့၊ အခက္ေပါက္ေသာမ်ိဳး။

              ၃။ ဖလုဗီဇ - အဆစ္မ်ိဳးေစ့၊ အဆစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး။

              ၄။ အဂၢဗီဇ - အညြန္႔မ်ိဳးေစ့၊ အညြန္႔ေပါက္ေသာမ်ိဳးေစ့။

              ၅။ ဗီဇဗီဇ - အေစ့မ်ိဳးေစ့၊ အေစ့ကေပါက္ေသာမ်ိဳးဟူသမ်ာတို႔တည္း။

                     ဤမူလဗီဇ - အစရွိေသာမ်ိဳးတို႔မွာ ကမၻာဦးတည္ဦးမွ စ၍၊ အျမစ္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အျမစ္ကသာ။ အခက္ကေပါက္ေသာမ်ိဳး အခက္ကသာ အျမဲျဖစ္ေလေသာေၾကာင့္ နိယာမဟု ေခၚရေလသည္။


၃။ ကမၼနိယာမ။

    ကေရာႏၱိဇနာဟိတာ ဟိတကိစၥာနိစ၊ ပုညာပုညကိစၥာနိစ ဧေတနာတိကမၼံ။ ဧေတန၊ ဤေစ့ေစာ္မူ ေစတနာျဖင့္။ ဇနာ၊ သတၱဝါမ်ားတို႔သည္။ ဟိတာဟိတကိစၥာနိစ၊ အက်ိဳးရွိေသာအမႈ၊ အက်ိဳးမဲ့ေသာအမႈတို႕ကို၄င္း။ ပုညာပုညကိစၥာနိစ၊ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတို႔ကို၄င္း။ ကေရာႏၱိ၊ ျပဳတတ္ကုန္၏။ ဣတိတသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။ ကမၼံ၊ ကံမည္၏။ ။စင္စစ္အားျဖင့္၊ အကုသိုလ္ကံ၊ ကုသိုလ္ကံတည္းဟူေသာ ေကာင္းက်ိဳး မေကာင္းက်ိဳး၊ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ႏွစ္ပါးပါဝင္ ကံမည္ေလသည္။ ေနာက္ကံတရား အေၾကာင္းမွာ အက်ယ္ၾကည့္ပါေလ။

      

၄။ စိတၱနိယာမ။

       စိေႏၱတီတိစိတၱံ။ အာရမၼဏံ ဝိဇာနာ တီတိအေတၴာ။ ။ စိေႏၱတိ၊ ၾကံစည္တတ္၏။ ဣတိတသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။ စိတၱံ၊ စိတ္မည္၏။ အာရမၼဏံ၊ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို၊ ဝိဇနာတိ၊ သတတ္၏။ ဣတိအယံ၊ ဤအဓိပၸါယ္ကား။ အေတၴာ၊ အနက္တည္း။ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိတတ္ ၾကံတတ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္မည္၏။ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆန္းၾကယ္စြာ ၾကံစည္တတ္ေသာ တရားပင္ စိတ္မည္၏။ ဤစိတ္သည္ အစဥ္ရွိ၍ျမဲ၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း နိယာမဟုေခၚသည္။ ၄င္းစိတ္ အက်ဥ္းမွာ။

       အကုသိုလ္ စိတ္ ၁၂ ခု၊ အဟိတ္စိတ္ ၁၈ ခု၊ ေပါင္း ၃၀ ေသာဤစိတ္တို႔သည္ ယုတ္နိမ့္ေသာ စိတ္မ်ိဳး၊ မတင့္တယ္ေသာ စိတ္မ်ိဳးျဖစ္၍ အေသာဘဏစိတ္ေခၚ၏။ ကာမာဝစရစိတ္ ၂၄၊ ရူပစိတ္ ၁၅ ၊ အရူပစိတ္ ၁၂ ၊ ေလာကုတၱရာစိတ္ ၈ ၊ ေပါင္း ၅၉ ၊ဤစိတ္တို႔သည္၊ ျမတ္ေသာစိတ္ ႏွစ္သက္ေသာစိတ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ ေသာဘဏစိတ္ေခၚ၏။

 

၅။ ဓမၼနိယာမ။

       သဘာဝံ ဓာေရတီတိ ဓေမၼာ။ ။သဘာဝံ၊ မိမိသေဘာကို၊ ဓါေရတိ၊ ေဆာင္တတ္၏။ ဤတိတသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။ ဓေမၼာ၊ ဓမၼမည္၏။ မိမိသေဘာကို ေဆာင္တတ္ေသာေၾကာင့္ တရားမည္ေလသည္။

       ဓမၼနိယာမဆိုေသာ အျမဲတရား ဘယ္သို႔ျမဲသည့္အေၾကာင္း။

              ဗုဒၶဝံသပါဠိေတာ္၌......

                  ၁။ ဗုဒၶတိုင္း ဓမၼစၾကာတရားကို ေဟာေၾကာင္း။

              ၂။ ဗုဒၶတိုင္း နိပါတ္ သုတၱံကိုေဟာေၾကာင္း။

              ၃။ ဗုဒၶတိုင္း ဝိနည္းသိကၡာကိုေဟာေၾကာင္း။

              ၄။ ဗုဒၶတိုင္း အဘိဓမၼာကိုေဟာေၾကာင္း တို႔ပါရွိေလေသာေၾကာင့္၊ ထိုဘုရားဟု အမည္ခံေသာ အရာအားလံုးတို႔သည္ ဤထက္မထူးသျဖင့္၊ ဤတရားသည္ ျမဲေသာတရားပင္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ နိယာမတရားဟု ေခၚဆိုျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။

 

မွတ္ရန္မ်ာ။ ။ နိယာမတရား ငါးပါးတို႔သည္၊ အစတရား မဟုတ္။ ျဖစ္ျပီးမွသာ စဥ္၍ျမဲေနေသာ တရားစုျဖစ္ေလသည္။ ေန၊ လ၊ ႏွစ္ပါးတို႔ကို၊ ေနသည္၊ ဥဏွ၊ အပူ။ လသည္ သီတ၊ အေအးယူရေသာေၾကာင့္၊  ေန၊ လ မရွိခင္ ဥတုမရွိႏိုင္။ ေနရွိေသာအားျဖင့္ သာ၊ ဥတုသံုးပါးလည္း ပြားစီး၍ျဖစ္လာရေသာေၾကာင့္ ၊ ေန တည္းဟူေသာ၊ ဥဏွ ဥတု၏ အစသည္ မည္သည္က စပါသနည္းဟု ဆင္ျခင္ရန္တခ်က္။

 

ဗီဇနိယာမ၌၊ ဗီဇဗီဇ၊ အေစ့မွ ေပါက္ေသာ မ်ိဳးအစဦးက၊ ပိႏၷဲ သရက္၊ စပါးကဲ့သို႔ေသာ မ်ိဳးမ်ားမွာ၊ အေစ့က အရင္ျဖစ္သေလာ။ အပင္ကအရင္ျဖစ္သေလာ၊ ယခု ကြ်ႏု္ပ္တို႔ျမင္ေသာ ပစၥကၡဝတၴဳမွာ၊ အပင္က အသီးသီး၍ အေစ့ျဖစ္လာျခင္း၊ အေစ့က အပင္ေပါက္၊ ထိုသို႔ျဖစ္လာ၍ ျဖစ္ျမဲျဖစ္လွ်က္ရွိသျဖင့္၊ ပဌမ မ်ိဳးေစ့သည္ ဘယ္ကရပါသနည္း။ ဥတုတည္းဟူေသာ ေတေဇာဓါတ္၌ မရွိဘူး၊ မ်ိဳးေစ့ထဲ၌သာ ေတေဇာရွိသည္ မဟုတ္ပါေလာဟု ေမးဘြယ္ရွိပါသည္ဆိုသည္က တခ်က္။

 

ကမၼ၊ စိတၱ၊ ဓမၼ ဤတရားသံုးပါးတြင္၊ ပုဂၢိဳလ္ မရွိမီက မျဖစ္ႏိုင္ရာ၊ ကမၼ၊ ကံသည္။ ပုဂၢိဳလ္၏ အျပဳအမူ၊ စိတၱ၊ စိတ္သည္၊ ပုဂၢိဳလ္၏ အၾကံအစည္၊ ဓမၼ၊ တရားသည္၊ အဘိဓါန္ အေနကတၴဝဂ္၌ ေဘာ္ျပသည္ အတိုင္း။ သေဘာ၊ ပရိယာယ္၊ပညာ၊ အသင့္၊ သစၥာ၊ ၾကပေတ့၊ ေကာင္းမႈ၊ သိျခင္း၊ ေက်းဇူး၊ အက်င့္၊ သမာဓိ၊ အလြတ္၊ အာပတ္၊ အေၾကာင္း၊ သီလစေသာ ေက်းဇူး သူေတာ္တရားဟူ၍ ၁၆ အနက္ျပေလသည့္အတိုင္း၊ ပုဂၢိဳလ္၏ သေဘာ၊ ပညာ၊ အစရွိေသာ အစုပင္ျဖစ္သျဖင့္၊ လူမရွိမီ၊ ၄င္းနိယာမ အစုတို႔သည္ မရွိဘဲ ၊ လူရွိမွသာ ရွိေသာ နိယာမ အစုျဖစ္သျဖင့္၊ လူကအရင္ရွိရမည္။ ထိုနည္းတူ၊ အကုသိုလ္ကံ ကုသိုလ္ကံ တို႔ကိုလည္းထားသူ အရင္ရွိရမည္၊ အာဏာပိုင္ရွင္ဓမၼိႆ ၊ ဓမၼရာဇာ ရွိရမည္မဟုတ္ပါေလာ။

 

ဗုဒၶမ်ားမရွိခင္က၊ ဥတုရွိႏွင့္ေလျပီ။ ထိုဥတုႏွင့္ ဗီဇကိုပင္ ဗုဒၶမ်ားက ခံစားစံစား၍ သြားခဲ့ရျပီးျဖစ္၍ ငါတို႔မရွိမီ ရွိႏွင့္ေသာေၾကာင့္၊ ဤဥတု ဗီဇတို႔သည္ နိယာမ ျဖစ္၏။ ငါတို႔ကား ဇဂၤ မျဖစ္။ ငါတို႔မျမဲ၊ ဥတု၊ ဗီဇ၊ ကမၼ တရားတို႔ကသာ ျမဲေလသည္ဟု ေဟာၾကားခဲ့ၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

 

တနည္းဆိုရျပန္ေသာ္၊ ဘယ္သူမျပဳ မိမိမင၊ ငါယခုျဖစ္ရေသာ ဘဝသည္ပင္ က ံ၊ကမၼ=ျပဳလုပ္မႈ၊ သို႔မဟုတ္ ေစတနာ (ျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္) အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ငါကားမျမဲ၊ အနိစၥ၊  ကံကား နိစၥနိယာမ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၼနိယာမဟု ေခၚရ၏ဟု ေဟာရျခင္းပင္ မဟုတ္ပါေလာ။

 

 

 

ခရစ္ယာန္ တရားေတာ္အေၾကာင္း။

 

       တရားသည္ ဘုရားမွျဖစ္ေၾကာင္း။ ဗုဒၶနိယာမက ဆိုႏွင့္ျပီးေသာေၾကာင့္ ဓမၼနိယာမ ရွိေၾကာင္း။ ဗုဒၶနိယာမ ရွိေသာ ဘုရားကေဟာမွ ၊ ဆံုးမမွ တရားျဖစ္ေၾကာင္းပင္တည္း။ သို႔ေၾကာင့္တရားကို ႏႈတ္ကပါတ္ေတာ္ဟု ေခၚရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ႏႈတ္ကပါတ္ေတာ္ဆိုေသာ စကားလည္း ေသခ်ာစြာ အရင္းအျမစ္ကို ၾကည့္ပါက။ မုခပါဒပုဒါ မွ လာေသာေၾကာင့္ဝိျဂိဳလ္ျပဳၾကည့္ပါစို႔။

              မုခ၊ ႏႈတ္။ ပါဒ၊ ပုဒ္။ ႏႈတ္မွထြက္ေသာ ပုဒ္ပိုဒ္စကားမ်ားျဖစ္သည္။

       လူသားအားလံုးအတြက္ ဘုရားျမတ္ရွင္ေတာ္ေပးေတာ္မူေသာ ႏႈတ္ကပါတ္ေတာ္ သမၼာက်မ္းစာ၌ၾကည့္ပါက....

ဆာလံ ၁၁၉ ႏွင့္ ၁၉ ႏွစ္ခဏ္း သည္ ႏႈတ္ကပါတ္ေတာ္တည္းဟူေသာ တရားေတာ္၏ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကို ထုတ္ျပေသာ အခဏ္းျဖစ္သည္။

       ၁။ ထာဝရ ဘုရား၏ တရားေတာ္သည္ စံုလင္သည္ျဖစ္၍၊ စိတ္၊ ဝိညာဥ္ကိုျပဳျပင္တတ္၏။

       ၂။ ထာဝရ ဘုရား၏ သက္ေသခံေတာ္မူခ်က္တို႔သည္ ဟုတ္မွန္သည္ျဖစ္၍၊ မလိမၼာေသာသူကို လိမၼာေစတတ္၏။

       ၃။ ထာဝရ ဘုရား၏ နည္းဥပေဒသတို႔သည္ ေျဖာင့္မတ္သည္ျဖစ္၍၊ စိတ္ႏႈလံုးကို ရႊင္လန္းေစတတ္၏။

       ၄။ ထာဝရ ဘုရား၏ ပညတ္ေတာ္တို႔သည္ စင္ၾကယ္သည္ျဖစ္၍၊ မ်က္စိကိုရွင္းလင္းေစတတ္၏။

       ၅။ ထာဝရ ဘုရားကို ေၾကာက္ရႊံ ျခင္းသေဘာသည္ သန္႔ရွင္းသည္ျဖစ္၍၊ ကာလ အစဥ္အျမဲတည္၏။

       ၆။ ထာဝရ ဘုရား၏ စီရင္ေတာ္မူခ်က္တို႔သည္ သစၥာတရားႏွင့္ညီ၍၊ တညီတညြတ္တည္း ေျဖာင့္မတ္ၾက၏။

       ၇။ ေရႊထက္မကမ်ားစြာေသာ ေရႊစင္ထက္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ျဖစ္၏။ ပ်ားရည္ထက္ မက၊ ပ်ားလပို႔ထက္ခ်ိဳၾက။

 

မွတ္ရန္။ ။ ထိုသို႔ ဘုရားသခင္ေပးေသာ တရားေတာ္သည္ ပညတ္တရား၊ ေက်းဇူးတရားဟူ၍ႏွစ္ပါးရွိ၏။ ပညာတ္တရားေတာ္သည္ ေက်းဇူးတရားအားျဖင့္သာ စံုလင္ျခင္းသို႔ေရာက္ေၾကာင္း။ ခရစ္ေတာ္ဘုရားက မႆဲ ၅း၁၇ ၌၊ ပညတၱိက်မ္းႏွင့္ အနာဂတၱိက်မ္းတို႔ကို ဖ်က္ပယ္ျခင္းငွါ ငါလာသည္ဟု မထင္ၾကႏွင့္၊ ဖ်က္ပယ္ျခင္းငွါ ငါလာသည္မဟုတ္၊ ျပည့္စံုေစျခင္းငွါ ငါလာသတည္းဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ တဖန္ ေရာမဩဝါဒစာေစာင္၌ ပညတ္တရားသည္ ခရစ္ေတာ္အားျဖင့္ ျပည့္စံုျခင္းရွိ၏ဟု လာျပန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာတ္တရားသည္ ေက်းဇူးတရားအားျဖင့္ စံုလင္ေစေၾကင္းထင္ရွား၏။

      


 

0 comments:

Post a Comment