Tuesday, July 14, 2009

၄. စတုတၳရႈေထာင့္

ေဒသႏၱရ ပထ၀ီအျမင္ (Geographical View)
တိဗက္ျပည္သည္ကား လွ်ိ႔၀ွက္အသိခက္ေသာ တုိင္းျပည္ျဖစ္သည္။ တိဗက္ႏိုင္ငံကို စတင္တည္ေထာင္ေသာ ဆရိဂ်န္ဆဂန္ပို ဘုရင္ျဖစ္ေလသည္။ ၇ ရာစု မတိုင္မွီက တိဗက္လူမ်ိဳး တို႔သည္ တစ္ေနရာတည္းတြင္ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ မေနဘဲ ေနရာအႏွံ႔ သြားလာေနထိုင္ၾကေသာ ေျခသလံုးအိမ္တိုင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္က ျဗဟၼာပုၾတျမစ္၏ အနိမ့္ပိုင္း၌ရွိေသာ လဟိုခါအရပ္၌မူ ယဥ္ေက်းမူေရာက္သင့္သေလာက္ ေရာက္လာျပီး၊ လယ္ယာထြန္ယက္ စိုက္ပ်ိဳးသည့္အလုပ္ကို လုပ္စျပဳေနၾကျပီ ထိုေဒသ၌ ခရစ္ႏွစ္ ၆၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ပေဒသရာဇ္ တစ္ဦး၏ အိမ္၌ ဆရိုက်န္ဆဂန္ပို ကိုဖြားျမင္ေလသည္။
ဆရိုက်န္သည္ ၇ ရာစု၏ ၾကီးမားဆံုးေသာ စစ္ႏိုင္ဘုရင္တဦးျဖစ္သည္။ ဆယ့္သံုးႏွစ္အရြယ္ ( ၆၂၈) တြင္ ဖခင္ ကြယ္လြန္ေသာအခါ သူသည္ဖခင္အရိုက္အရာကို ဆက္ခံျပီး ယခုေခတ္ (လာဆာ) ၏ အနီးတ၀ိုက္၌ရွိေသာ ( မာပိုရီ) အရပ္၌ အေျခစိုက္ေနခဲ့ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္က တိဗက္လူမ်ိဳးတို႔သည္ တစ္စည္းတလံုးတည္း မရွိဘဲ ကိုယ့္အုပ္စုႏွင့္ကိုယ္ေနၾကေလသည္။ ဆရိုက်န္သည္ တစ္စုစီကြဲျပားေနေသာ တိဗက္လူမ်ိဳးတို႔အား အားလံုးစုစည္းျပီး တိဗက္လူမ်ိဳးတမ်ိဳးတည္းျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးလိုက္ေလသည္။ ထို႔ျပင္ တိဗက္စစ္တပ္ တခုုကို တည္ေထာင္ျပီး အာသံမွ ကသၼီးရ အထိ ဟိမ၀ႏၱာ နယ္ေျမတစ္ခုလံုးႏွင့္ တရုတ္ျပည္း ျပည္နယ္သံုးခုကို သိမ္းပိုက္လိုက္ေလသည္။ ၆၅၀ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ေသာအခါ သူ၏ႏိုင္ငံ အက်ယ္အ၀န္းသည္ ဟိမ၀ႏၱာမွ အာရွအလယ္ပိုင္းရွိ ထရန္ဆန္ေတာင္တန္း အထိ ျဖစ္ေလသည္။
အေရွ႔အေနာက္၊ ေတာင္ေျမာက္၊ မည္သည့္နယ္စပ္ကို ျဖစ္သြားသြား တိဗက္ဘုရင္သည္ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ေတြ႔ဆံုရေလသည္။ ထို႔အျပင္ တိဗက္ျပည္၏ ေတာင္ဘက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ျဖစ္ထြန္းရာ အိႏၵိယႏိုင္ငံရွိေနသည္။ ထို႔အျပင္ ဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္သည့္ နီေပါ ႏွင့္ ကသၼီရ ( ကရွမီးယား) တို႔ရွိေနသည့္ ေျမာက္ဘက္ႏွင့္ အေရွ႔ ဘက္ရွိ အာရွအလယ္ပို္င္း ႏွင့္ တရုတ္ျပည္တို႔တြင္ ဟိနာယနႏွင့္ မဟာယန ဗုဒၶဘာသာႏွစ္ခုစလံုး ထြန္းကားျပန္႔ပြားေနေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ တိဗက္ဘုရင္သည္ ဗုဒၵဘာသာကို စိတ္ပါ၀င္စား သည္မွာ အဆန္းမဟုတ္ေတာ့ေပ။ ဆရိုက်န္ဘုရင္သည္ သူ၏ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ႏို္င္ငံေတာ္အတြက္ ေနျပည္ေတာ္တခုကို လိုလားသည္ျဖစ္၍ (လာဆာ) ကို တိဗက္ႏိုင္ငံ၏ ျမိဳ႔ေတာ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ သတ္မွတ္လုိက္ေလသည္။
တိဗက္ႏိုင္ငံသည္ ပညာေရး ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေရးအတြက္ အိႏၵိယ ႏွင့္ တရုတ္ျပည္က အကူအညီေပးေလသည္။ ယင္းအကူအညီ၏ အထိမ္းအမွတ္ အျဖစ္ တိဗက္ဘုရင္သည္ နီေပါဘုရင္၏ သမီးေတာ္ ခရီက်န္ႏွင့္ တရုတ္ဘုရင္၏ သမီးေတာ္ ကုန္ဂ်ိကို လက္ေဆာင္ ပ႑ာ အျဖစ္ရရွိေလသည္။ တရုတ္ဘုရင္၏ သမီးေတာ္သည္ လက္ဖြဲ႔ ပစၥည္းတရပ္အေနျဖင့္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူ ကို တိဗက္ျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္လာခဲ့ေလသည္။ ထိုနည္းတူစြာ နီေပါဘုရင္၏ သမီးေတာ္သည္လည္း ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္းသည့္ လက္ေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကို ေဆာင္ၾကဥ္းခဲ့ေလသည္။ တိဗက္ဘုရင္သည္ အိမ္နီးနားခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ အလယ္အပါတ္ေရာက္ေသာအခါ ယင္းႏိုင္ငံမ်ားရွိ ယဥ္ေက်းေသာ လူေနမႈဘ၀ကို ေတြ႔ျမင္ရ၍ အလြန္တရာ အားက်မိေလသည္. သို႔ျဖစ္၍ သူသည္ ( လာဆာ) ကို တိဗက္ယဥ္ေက်းမႈ အခ်က္အျခာျမိဳ႔ေတာ္တစ္ခု အျဖစ္ဖန္တီးလို္က္ေလသည္။ ယင္းျမိဳ႔ေတာ္၏ အလယ္၌ နီေပါဘုရင္ သမီးေတာ္က ေတာင္းပန္သည္ျဖစ္၍ ဂ်ိဳခန္ အမည္ရွိ ဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္းတေက်ာင္းကို ေဆာက္လုပ္လႈဳဒါန္းလိုက္ေလသည္။ တိဗက္ျပည္၏ ေရွး အက်ဆံုးျဖစ္သည့္ ယင္းဗုဒၶဘာသာ ဘုရားေက်ာင္းသည္ ယခုေခတ္အထိ ထင္ရွားရွိေနေသးသည္။ ဆရိုက်န္ ဘုရင္ ကြယ္လြန္ေသာအခါ တရုတ္ဘုရင္သမီးေတာ္၏ အမိန္႔အရ သူတရုတ္ျပည္မွ သယ္ေဆာင္လာေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကို ယင္းဘုရားေက်ာင္း၌ ေရႊ႔ေျပာင္း ကိုးကြယ္ထားေလသည္။
ဆရိုက်န္သည္ တိဗက္ဘာသာ၏ အကၡရာစာလံုးမ်ားကို တီထြင္ရန္ သုန္မီအမည္ရွိ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးအား လႊဲအပ္ေလသည္။သုန္မီသည္ ထိုအခ်ိန္က အိႏၵိယေျမာက္ပိုင္း အကၡရာစာလံုးႏွင့္ အာရွအလယ္ပိုင္းတြင္ ေခတ္စားေနေသာ အကၡရာစာလံုးမ်ားကို အေျခခံျပီး တိဗက္အကၡရာ စာလံုးကို တီထြင္ျပဳလုပ္လိုက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာ က်မ္းစာ အခ်ိဳ႔ကို တိဗက္ဘာသာျပန္ခဲ့သည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ``ကန္ဂ်´´ ႏွင့္ ``တန္ဂ်´´ အမည္ျဖင့္ ထင္ရွားေသာ တိဗက္ ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္ သကၠတဘာသာ ျပန္မ်ားမွာမူ သြန္မိႏွင့္ ဆရိုက်န္တို႔၏ ေခတ္ေနာက္ပိုင္းက်မွ ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။ သုန္မီသည္ တိဗက္ သဒၵါကို တီထြင္ေရးသားသည့္ ပထမဦးဆံုးေသာ ပညာရွင္ ပုဂၢိဳလ္လည္းျဖစ္သည္။
ဆရိုက်န္၏ ေျမး ခရိလေဒက်တန္ (၇၀၄ -၇၄၂) ေအဒီသည္ တိဗက္ႏိုင္ငံ၏ အက်ယ္အ၀န္းကို ထပ္မံတိုးခ်ဲ႔လိုက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ တရုတ္ဘုရင္သည္ ယခင္က တိဗက္သိမ္းယူေသာ နယ္အခ်ိဳ႔ကို ျပန္လည္ရရွိေရး အတြက္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ေလသည္။ သို႔ရာတြင္ တိုုက္ပြဲ၌ အေရးနိမ့္သြားခဲ့၏။ သို႔ျဖစ္၍ မိမိ၏သမီးေတာ္ကို သူ႔ၾကင္ယာေတာ္ေဟာင္း တရုတ္ဘုရင္ သမီးေတာ္ဆီအသြားတြင္ ရုတ္တရက္ ကြယ္လြန္သြားသည္။ ထိုအခါ ဘုရင့္သမီးေတာ္ကို တိဗက္ဘုရင္ ခရိလေဒကပင္ သိမ္းပိုက္လိုက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ဉာဏကုမရသည့္ ဗုဒၶက်မ္းမ်ားစြာကို တိဗက္ဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုခဲ့ေလသည္။ ယင္းက်မ္းမ်ားအနက္ သု၀ဏၰပသာ၊ သုတၱမသုတ္ သည္ ထင္ရွားေသာက်မ္းတစ္က်မ္းျဖစ္သည္။
ခရီဆရိုလေဒက်န္သည္ ( ၇၅၅ - ၇၉၇) နန္းတက္ေသာအခါ သူ၏အသက္မွာ ၁၃ ႏွစ္မ်ခန္႔သာ္ ရွိေသးသည္။ ထိုအခ်ိန္က တိဗက္သို႔ ဗုဒၶဘာသာေရာက္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္တရာခန္႔ရွိေနျပီ။ ဘုရင္၏ ငယ္ျခင္းကို အခြင့္ေကာင္း ယူျပီး နတ္ကိုးကြယ္သည့္ တိဗက္ဘာသာ အယူ၀ါဒေဟာင္း ဘြန္ဘာသာ ကိုကိုးကြယ္သည့္ အမတ္မ်ားက ဗုဒၶဘာသာကို ဆန္႔က်င္တိုက္ဖ်က္ၾကေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ တိဗက္ျပည္သူတို႔၏အတြင္း၌ ခိုင္မာစြာအျမစ္တြယ္ေနေလျပီ။ ဘုရင္၏ ပင့္ဖိတ္ခ်က္ေၾကာင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ နာလႏၵတကၠသိုလ္မွ ပညာရွိသႏၱရကၡိတမေထရ္သည္ ျဗဟၼပုၾတျမစ္၏ ေျမာက္ဘက္ ႏွစ္မိုင္ခန္႔ အကြာရွိ ေနရာကို ဗုဒၵဘာသာ ေက်ာင္းတိုက္ တစ္တိုက္ေဆာက္ရန္ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္လိုက္ေလသည္။ ထိုေနရာ၌ အုတ္ျမစ္ခ်ျပီး အိႏၵိယျပည္ရွိ ဓမၼပါလဘုရင္ ေဆာက္လုပ္သည့္ စႏၱပူရီ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီး၏ ပံုစံအတိုင္း ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးတစ္ေဆာက္ကို ေဆာက္လုပ္ေလသည္။ ၁၂ ႏွစ္ၾကာမွ ေက်ာင္းေဆာက္ျခင္းအျပီး သတ္ေလသည္။ေက်ာင္းစ၍ ေဆာက္သည့္အခ်ိန္၌ပင္ တိဗက္ဘုရင္ သည္ တိဗက္လူမ်ိဳးထဲမွ ပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႔တို႔ကို ပဥၥင္းခံေပးလိုသည့္ဆႏၵျဖစ္ေပၚလာေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေက်ာင္းေဆာက္သည့္ကိစၥ အေတာ္အတန္ျပီးစီးသြားေသာအခါ သႏၱရကၡိတမေထရ္သည္ မိမိတစ္ဦးတည္း ရဟန္းခံမေပးလိုသည့္အတြက္ အိႏၵိယျပည္ နာလႏၵ ေက်ာင္းတိုက္မွ (သာဗၺတၱိ၀ါဒ) ဂိုဏ္းသား ရဟန္းအခ်ိဳ႔ကို ပင့္ဖိတ္ေလသည္။ ယင္းရဟန္းမ်ား ေရာက္လာေသာအခါ တိဗက္အမ်ိဳးသား ၇ ဦးကို ရဟန္းခံေပးလိုက္ေလသည္။ သႏၱရကၡိတ မေထရ္သည္ တိဗက္လူမ်ိဳး ၇ ဦးကို ရဟန္းခံေပးျခင္းအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေက်ာင္းတေဆာင္ တည္ေဆာက္ျခင္းအားျဖင့္လည္းေကာင္း တိဗက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာာအုတ္ျမစ္ ခ်ေပးခဲ့ေလသည္။
ေအဒီ ၈၀၄ ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္ေသာ ခရိေဒလက်န္ပို ဘုရင္လက္ထက္တြင္ တိဗက္ဗုဒၶဘာသာ၏ အေျခအေနသည္ ပိုမိုတိုးတက္လာေလသည္။ ခရိလေဒက်န္ပိုသည္ တိဗက္ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းတိုက္ကို ထပ္မံတည္ေဆာက္သည့္ ္ဗုဒၶက်မ္းစာမ်ားကို တိဗက္ဘာသာျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုေစခဲ့သည္။ ဗုဒၶက်မ္းစာမ်ားကို စနစ္တက် တိဗက္ဘာသာျပန္ဆိုျခင္းမွာ ထိုေခတ္က်မွ အစျပဳေလသည္။ တိဗက္ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ အိႏၵိယျပည္မွ ၾကြေရာက္လာသည့္ ပညာရွင္မ်ား ပူးေပါင္းျပီး ဘာသာျပန္ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။
သို႔ရာတြင္ ၈၁၇ ႏွစ္တြင္ နန္တက္ေသာ ရမက်န္ဘုရင္ လက္ထက္တြင္ကား ဗုဒၶဘာသာသည္ ညိဳးမႈိန္အားေလွ်ာ့သြားေလသည္။ ထိုမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ဆန္႔က်င္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းမ်ားအား လူ၀တ္လဲေစသည္၊ ထိုမင္းလက္ထက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ဖိႏွိပ္ျခင္းခံရေလသည္။ ၁၁ ရာစုု ႏွစ္ အိႏၵိယျပည္ သာသနာျပဳရဟန္းေတာ္ ( ဒီပကၤာရသီရိဉာဏ) ေရာက္ရွိျပီးသည့္ ေနာက္မွ တိဗက္ျပည္တြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ျပန္လည္ထြန္းကား လာေလသည္။ ထိုအခ်န္တြင္ ဗုဒၶက်မ္းစာ မ်ားကိုလည္း တိဗက္ဘာသာျဖင့္ အမ်ားအျပားျပန္ဆိုခဲ့ေလသည္။
တိဗက္ျပည္ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္ရႈလွ်င္ တိဗက္ျပည္ဗုဒၶဘာသာ ေရာက္ရွိ သည့္အခ်ိန္မွ အစျပဳျပီး၊ ဗုဒၶဘာသာ သည္ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းလဲလာသည္ကို ေတြ႔ရေလသည္။ ယေန႔တိဗက္ျပည္တြင္ ေခတ္စားေနသည့္ဗုဒၶဘာသာမွာ မူကား မဟာယနလာမာ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည့္ ဘာသာျဖစ္သည့္။
လာမာ၀ါဒီ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းမ်ားသည္ တိဗက္ျပည္၌ (၃ )မ်ိဳး သံုးစား ကြဲျပားျခားနားေနသည္ကိုေတြ႔ ရေလသည္။
၁. ဦးထုပ္နီေဆာင္း မဟာယာနဂိုဏ္း၀င္လာမာ၊
၂. ဦးထုပ္၀ါေဆာင္း ေက်ာင္းထိုင္ လာမာ၊
၃. အ၀ရ၀ါဒီလာမာတို႔ျဖစ္သည္၊
ယင္းဗုဒၶဘာသာ ဂိုဏ္း၀င္မ်ားအျပင္ ဗုဒၶဘာသာ မေရာက္ခင္က တိဗက္တြင္ ေခတ္စားေနေသာ တိဗက္ေဒသခံ ဘြန္အမည္ရွိ နတ္ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတရားတစ္ခုလည္း ရွိေသးးသည္၊ ၎ဘာသာ၀င္မ်ားကမူကား ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို အထူးပင္ဆန္႔က်င္ေလသည္။ ၎ဘာသာ၀င္မ်ားက ဦးထုပ္နက္ေဆာင္းၾကသည္၊ ဂါထာမႏၱရားမ်ားကို အထူးအသံုးျပဳၾကေလသည္။ ယင္းဘာသာတရားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေသာ သူတို႔မွာကား ယခုအခါတြင္ အေရအတြက္ အလြန္ နည္းပါးသြားေလျပီ။
လာမာ၀ါဒသည္ ယခုအခါတြင္ တိဗက္ျပည္၌သာ လွ်င္သာမက နီေပါ၊ ဘူတန္၊ လာဟူ၊ တရုတ္၊ မြန္ဂိုလီးယား၊ ဆိုက္ေဗးရီးယား ျပည္မ်ားအထိ ျပန္႔ႏွံ႔ေနေလသည္။
ပထမ အမ်ိဳးအစား လာမာ၀ါဒ တိဗက္ျပည္၌ စတင္ျဖန္႔သူမွာ သႏၱရကၡိတတိဗက္ ေရာက္ေနခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယမွ တိဗက္ေရာက္သြားေသာ ( ပဒမသမၻ၀) အမည္ရွိ ဟန္းျဖစ္သည္ဟုအဆိုရွိသည္။ ပဒမသမၻ၀ သည္ သသၼီရႏွင့္ အာဖဂန္နစၥတန္အၾကား ရွိဘြတ္ (ဥဒ်န္) ျပည္သားျဖစ္သည္။ ၎သည္ တိဗက္သြားျပီး ဗုဒၶဘာသာကို ျဖန္႔ျဖဴးေလသည္။ သူျဖန္႔ျဖဴးသည့္ ဗုဒၶဘာသာကိုကား ဂါထာမႏၱာန္မ်ား ေရာေႏွာသည္။ တႏၱရဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္သည္။ တိဗက္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဖဒမသမၻ၀အား ဘုရားအေလာင္း အမွတ္ျဖင့္ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ၾကေလသည္။
ဒုတိယ အမ်ိဳးအစား လာမာ၀ါဒမွာမူကား အိႏၵိယေရာက္သြားေသာ ဗုဒၶဘာသာ၏ ေျပာင္းလဲသြားေသာ ပံုစံျဖစ္သည္။ အစပထမတြင္မူ အေတာ္အတန္ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ေနာက္ပိုင္းက်ေသာအခါတြင္ ထိုဗုဒၶဘာသာထဲတြင္လည္း ေဒသခံ ဂါထာမႏၱရား ၀ါဒမ်ားကို အားေပးခ်ီးေျမာက္မူရွိသျဖင့္ တိုးတက္ၾကီးပြားခဲ့ေလသည္။ တိဗက္ျပည္ရွိ ၾကီးမားေသာေက်ာင္းတိုက္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ပညာသင္ၾကားရာ အခ်က္အျခာ ဌာနမ်ားမွာ ယင္းလာမာဂိုဏ္း၀င္မ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ၾကသည္။ တတိယ အမ်ိဳးအစားမွာ အလြန္ထူးျခားဆန္းၾကယ္ၾကလွေပသည္။ ယင္းဂိုဏ္း၀ါဒစတင္ ျပန္႔ပြားျခင္းမွာ ၁၃ ရာစုႏွစ္၌ျဖစ္သည္။ ယခုအခါတြင္ ယင္းလာမား၀ါဒသည္ တိဗက္၊ ဘူတန္၊ လဒတ္၊ မြန္ဂိုလီးယားတိုင္းျပည္တို႔၌ အထူးသျဖင့္ ၾကည္ညိဳေလးစားမူကိုခံရေလသည္။ အျခားဘာသာ တရားအားလံုးလိုလို၏ ေက်ာင္းတိုက္မ်ား၌ အၾကီးဆံုးသို႔မဟုတ္ အေတာ္ဆံုး တပ္ည့ကို ကြယ္လြန္သြားမည့္ ဆရာ၏ အရိုက္အရာခံအျဖစ္သတ္မွတၾကေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းလာမာ၀ါဒကား တိုကဲ့သို႔မဟုတ္ေပ။ ကြယ္လြန္သူ၏ အရိုက္အရာခံ တပည့္ဟူ၍မရွိေပ။ ကြယ္လြန္သူ၏ အရိုက္အရာကို ဆက္ခံမည့္သူမွာ ကြယ္လြန္သူ၏ ``လူ၀င္စား´´ အ၀တာရီပင္ ျဖစ္သည္။ ပထမ တလိုင္းလာမာ (၁၄၇၄) ကြယ္လြန္သြားျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ လူ၀င္စားကေလး သူငယ္မ်ားကို ရွာေဖြျပီး လာမာ အရိုက္အရာကို ဆက္ခံေစသည့္ အေလ့အထ ေခတ္စားေနေလသည္။
လူ၀င္စား (အ၀တာရီ) လာမာကို အထူးသျဖင့္ ေလးစားျမတ္ႏိုးၾကေလသည္။ လဒတ္ျမိဳ၌ ရွိေသာ ေဟမိရွိဂြန္ပါေကာလ္ တိုက္မွ လာမာသည္ အသက္ ၂၀ ႏွစ္ကပင္ လဒတ္၌ အၾကီးဆံုး ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ပူေဇာ္ခံမူခံေနရေလသည္။ တိဗကိျပည္၏ ယခုလက္ရွိ တလိုင္းလာမႏွင့္ ပန္ခ်န္လာမာ ( ယခုျပည္ပတြင္ ေရာက္ေနသူ) တို႔သည္လည္း ငယ္စဥ္ကပင္ အ၀တာရီလာမာ အျဖစ္ အပူေဇာ္ခံေနၾကရေသာ လာမာမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
လူ၀င္စား အ၀တာရီလာမာမ်ားကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိပံုမွာလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေလသည္။ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေသာ လာမာမ်ားသည္ မိမိမကြယ္လြန္မီကပင္ မိမိတို႔ကြယ္လြန္ျပီးေနာက္ လူ၀င္စား အ၀တာရီလာမာအျဖစ္ ျပန္လည္ေမြးဖြားမည့္ ေနရာဌာနမ်ားကို ညြန္ျပေျပာျပသြားခဲ့ၾကသည္။ ယင္းညြန္ၾကားေျပာျပခ်က္အရ သူတို႔ကြယ္လြန္ေသာအခါ သူတို႔၏အရိုက္အရာကို ဆက္ခံမည့္လူ၀င္စား အ၀တာရီလာမာမ်ားကို ရွာေဖြၾကေလသည္။ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႔ေသာ လူ၀င္စား အ၀တာရီလာမာမ်ားကိုမူကား ညြန္ၾကားေျပာျပခ်က္အရ ရွာေဖြၾကေလသည္။ အခ်ိဳ႔ေသာလူ၀င္စား အ၀တာရီလာမာ မ်ားကိုမူကား သူတို႔၏ ထူးျခားေသာ အျပဳအမူမ်ားကိုၾကည့္ျပီး သတ္မွတ္ၾက၏။ ယင္းအ၀တာရီလာမာ ထံုးတမ္းစဥ္လာသည္ အျခားမည္သည့္ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံတြင္မွ မရွိေပ။ တိဗက္စေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၌သာလွ်င္ ေခတ္စားေနေလသည္။ ယင္းထံုးတမ္းစဥ္လာမွာ မည့္သည့္ယုတၱိ၊ မည္သို႔ေသာ အေၾကာင္းအက်ိဳၚဆက္စပ္ျခင္မူမ်ိဳး ႏွင့္မွ ပယ္ဖ်က္၍မရဘဲ အခိုင္အမာ အျမစ္တြယ္ေနသည့္ ထံုးတမ္းစဥ္လာ ျဖစ္ေနေပသည္။
ယင္းတိဗက္ျပည္ အေၾကာင္း ေရးသားထားေသာ စာအုပ္မ်ားထဲတြင္ ရဟုလာသံကိစၥည္း၏ စာအုပ္မွာကား စံျပဳထိုက္ဆံုးေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္ဟုဆိုလွ်င္ မွားအံ့မည္မထင္။ တိဗက္ျပည္သို႔ ႏိုင္ငံျခားမွ ပုဂၢိဳလ္ တစ္သီးတစ္ေယာက္ အလည္အပါတ္ ေရာက္သြားဘို႔လည္း မလြယ္ေပ။ ႏိုင္ငံက လွ်ိဳ၀ွက္ အသိခက္သေလာက္ ႏိုင္ငံ၏ ဘာသာတရားမွာလည္း ေထြျပားဆန္းၾကယ္လွေပသည္။(ပါရဂူ)
အထက္ပါတို႔မွ သိရေသာအခ်က္ဟူမူကား…..
တင္ျပခ်က္ ( ၈) တိဗက္ျပည္သည္ပင္လွ်င္ (၇) ရာစုက်မွသာ တိုင္းျပည္ အျဖစ္ေပၚေပါက္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ ဆရိုက်န္ဆဂန္ပိုဘုရင္က စတင္တည္ေထာင္ေၾကာင္း သိရသည္။ ခရစ္ေတာ္သည္ အသက္ ၃၀ ႏွစ္သာ ဤေလာကတြင္ မဂ္လမ္းတရားကိုဖြင့္ရန္ သာသနာေဆာင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေအဒီ ၃၀ ၀န္းက်င္တြင္ မရွိေတာ့၊ ေအဒီ ၃၀ မွ ၇၀၀ အၾကားတြင္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မဟားဒယား ကြာျခားေနေပျပီ။
တင္ျပခ်က္ ( ၉) ခရိဆရိုက်န္ဘုရင္ နန္တက္ေသာအခါ ၇၅၅-၇၉၇ ၌ ဗုဒၶဘာသာသာသနာမွာ ႏွစ္ ၁၀၀ ခန္႔ရွိျပီဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ ေအဒီ ၆၅၅ ၀န္းက်င္၌သာ ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိေၾကာင္း တြက္၍ရသည္။ (ထိုအခ်ိန္၌ ခရစ္ေတာ္မရွိေတာ့ျပီ)။
တင္ျပခ်က္ ( ၁၀) သႏၱရကၡိမေထရ္ကို အိႏၵိယ ႏိုင္ငံ နာလႏၵတကၠသိုလ္မွ ဘုရင္ ခရိဆရိုလေဒက်န ပင့္ဖိတ္၍ ေဟာၾကားးေသာ ႏွစ္တြင္ တိဗက္ျပည္၌ ဗုဒၶဘာသာေရာက္သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ခန္႔ ရွိျပီဆိုေသာေၾကာင့္ ၇၅၅-၇၉၇ အတြင္းတြင္ ပင္ပင့္ ဖိတ္ခံရေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶသာသနာသည္ ေအဒီ ၆၀၀ - ၇၀၀ ၀န္းက်င္၌ေရာက္ေၾကာင္း ေသခ်ာသည္။ (ထိုအခ်ိန္၌ ခရစ္ေတာ္မရွိေတာ့ျပီ)။
တင္ျပခ်က္ (၁၁) တိဗက္ျပည္တည္ေထာင္၌ ဗုဒၶသာသနာ လမ္းခင္းေပးသူသည္ ေအဒီ ၆၁၅ တြင္ေမြးဖြား၍ ၆၅၀ တြင္ ကြယ္လြန္သည္ဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ တိဗက္သို႔ ၆၁၅-၆၅၀ အတြင္း၌ ဗုဒၶသာသနာေရာက္ေၾကာင္း သိရေလသည္။ (ထိုအခ်ိန္၌ ခရစ္ေတာ္မရွိေတာ့ျပီ)။
တင္ျပခ်က္ (၁၂) တိဗက္ျပည္ေတာင္ပိုင္း မြန္ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ အရွင္ အရိယပုတၱမဟာေထရ္ထံသို႔ ေရာက္ခဲ့သည္ဆိုျခင္းမွာလည္း ယုတၱိမရွိေၾကာင္း အထင္အရွားလီဆယ္ေၾကာင္းးသိႏိုင္ပါေလသည္။ သႏၱရကၡိတမေထရ္အား တိဗက္သို႔ပင့္ေဆာင္ေသာအခါ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ခန္႔ရွိျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း တိဗက္လူမ်ိဳး ရဟန္းသံဃာလည္း မရွိေသး၊ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းတိုက္လည္း မရွိေသး၊ ဘုရင္၏ အလိုအရ သႏၱရကၡိတမေထရ္သည္ ျဗဟၼပုတၱရျမစ္၏ ေျမာက္ပိုင္းႏွစ္မိုင္အကြာ ရွိေနရာကို ဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္းတိုက္တစ္တိုက္ေဆာက္ရန္ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ လိုက္ၾကေလသည္။
က. မြန္ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္း သမိုင္းအေထာက္အထား မရွိ၊ သနၱရကၡိတမေထရ္ သာလွ်င္ အိႏၵိယမွလာေသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးျဖစ္ေလသည္။
ခ. မည္သည့္ေက်ာင္းတိုက္မွ်လည္း မရွိေသးေၾကာင္းသိရသည္။
ခ. သႏၱရကၡိတမေထရ္ ေနရာေရြး၍သာ ေဆာက္ေသာေက်ာင္းတုိက္သာ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤေက်ာင္းတိုက္တည္ေဆာက္ေသာအခ်ိန္၌ ခရစ္ေတာ္သည္ ဤေလာက၌မရွိေတာ့ေၾကာင္းကို သာမန္လူျပိန္းပင္သိရွိႏိုင္ေလသည္။ အမွန္လည္းဆင္ျခင္သင့္ပါသည္။
တင္ျပခ်က္ (၁၃) အမ်ိဳးသားပညာေရး၀န္ၾကီး ဦးဖိုးက်ားေရးသားေသာ ေျမာက္ပုိင္း ဗုဒၶဘာသာ မဟာယန ဂိုဏ္းဟူေသာ စာအုပ္အရ ဗုဒၶဘာသာသည္ အိႏၵိယမွ တိုက္ရိုက္ တိဗက္သို႔ ေရာက္လာသည္မွာ ေအဒီ ၆၅၀ ေလာက္တြင္သာ ျဖစ္သည္ဟုပါရွိေလသည္။စာမ်ာက္ႏွာ ၁၄၁ တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ဖတ္ရႈႏိုင္ပါသည္။
တိဗက္ျပည္သို႔ ေရာက္လာေသာ ဗုဒၶဘာသာမဟာယာနဂိုဏ္းမွာ တရုတ္ျပည္ကတဆင့္ လာသည္မဟုတ္။ အိႏၵိယကပင္ တိုက္ရိုက္ေရာက္လာသည္။ ေရာက္လာသည္မွာ သာသနာသကၠရဇ္ ၁၁၉၄ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၆၅၀ ေလာက္တြင္သာျဖစ္ေလေတာ့သည္။
ေရာက္လာေသာ မဟာယန ဂိုဏ္းမွာ ထိုအခါဆီျဖစ္ေသာ သာသနာ ၁၁၀ ေက်ာ္မွ ၁၇၀၀ ေက်ာ္အထိ ( 7th century to 12nd century) အိႏၵိယ တြင္ျဖစ္ရွိေနေသာ မဟာယနမ်ိဳးျဖစ္ေလသည္။ ထုိမဟာယနမ်ိဳးမွာ ယာဂစာရ၀ါဒ၊ ၀ိဇၨာယာန၊ တႏၱရ၀ါဒ၊ စုန္း၊နတ္၊ ပေယာဂ တို႔ျဖင့္ျပြမ္းသီးေနေလသည့္အတြက္ အတန္ပ်က္စီးေနေသာ အမ်ိဳးအစားမ်ိဳးျဖစ္ေလသည္။ တိဗက္ျပည္သို႔ ေရာက္လာေသာအခါ ရွိရင္းျဖစ္ေသာ၊ စုန္း၊နတ္၊ ပေယာဂ၊ ဂါထာ၊ မႏၱန္ အယူ၀ါဒတို႔ႏွင့္ ထပ္၍ ေရာေႏွာသြားေလရာ မ်ားစြာေျပာင္းလဲပ်က္စီး၍၊ တစ္က်ပ္တြင္ တစ္မတ္ေလာက္သာ ဗုဒၶဘာသာ အယူ၀ါဒ က်န္ေလေတာ့သည္။
မွတ္ခ်က္။ ။၁. ျမန္မာအမ်ိဳးသား ကေလး၊ လူငယ္၊ လူရြယ္၊ လူလတ္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသား မ်ားကပင္သိေသာအျဖစ္သာမက အေက်ာ္အေမာ္ ပညာေရး ၀န္ၾကီး ကပင္၊ ၆၅၀ ေအဒီ မွ တိဗက္ျပည္သို႔ ဗုဒၶဘာသာေရာက္ေၾကာင္း ေရးသားထားေလသည္။
၂. ထိုတိဗက္ေရာက္ ဗုဒၶဘာသာမွာလည္း ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဦးစားေပးခံေနရေသာ ေထရ၀ါဒ မဟုတ္ဘဲ မဟာယနဗုဒၶဘာသာသာျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

0 comments:

Post a Comment